Kritiska dagar..

I Måndags när jag kom hem från jobbet var Frida här.. När jag kom hem var det något som inte stämde... Hild o Dundra kom o hälsade men INTE Håkan.. Jag trodde inte att Frida släppt ut han ur sovrummet.. Men där syntes han inte till heller "/ Tillslut såg jag honom, liggandes på sidan under köksbordet vid elementet..

Jag lockade på honom men han kom inte :( När jag gick fram till honom så viftade han lite lätt på svansen o gick upp.. Efter några sekunder kräktes han.. Frida talade om att han hade kräkts när hon kom hem oxå, Han spydde även på morgonen & på lunchen men han är ju valp o tuggar i sej det mesta så jag trodde ju då att det var något sådant. Klockan var då 17.15 när klockan närmade sig 18 så hade han kräkts ett 10tal ggr till.. Jag ringde upp Mormor som har Håkan på förmiddagarna när jag jobbar o frågade om han hade fått något speciellt av henne så det var därför han kräktes.. Men det hade han inte. Det enda hon visste var att en hel knut från ett tugg ben hade försvunnit dagen innan..

Shit!! Det sitter fast var min första tanke! Jag ringde upp Marina som är Håkans uppfödare för o kolla om hon visste om man kunde göra något själv eller om jag skulle åka in till Karlstad med honom..

ÅK var svaret jag fick.. Så att det inte sätter stopp så han får tarmproblem i fortsättningen..

Sagt o gjort.. Ringde upp Solstaden o frågade vad de tyckte, De tyckte att jag skulle åka in med honom! Däremot visste de inte om de kunde behandla honom där eller om jag var tvungen att åka till Färjestad, men jag skulle åka till dom till o börja med.. Fick tag på Roger så han följde med.. Han var väll inte direkt nöjd över mitt körsätt kan jag säga :P När vi låg på 150 så va han så snäll o informerade om att jag inte har dubbdäck.. Vad jag svarade vet jag inte riktigt men det var inte trevligt ;)

Väl framme efter att ha kört om ett 20 tal bilar o haft MÅNGA helljus i backspegeln så fick vi vänta lite på o få komma in.. Håkan som är i spökåldern varvade sin väntetid med att morra på andra människor i väntrummet & att kräkas.. Väl inne aå kände veterinären igenom magen på honom o kollade pulsen, pulsen var okej & magen var mjuk. Så alltså inget som satt fast i tarmarna =) Sen var det dax för röntgen & kolla så det inte låg något i magsäcken..

Vi tog 4-5 bilder o det visade ingenting.. MEN vet talade om att är det ett konstgjort ben så syns inte det på röntgen o de trodde att det kunde ligga i magsäcken o försöka komma ut i tamen men att det var för stort för det, så att detta framkallade kräkningarna.. Enda sättet att få ut detta är operation.. Ett skräck scenario spelades upp för mina ögon! HUR ska jag kunna hålla en överdampig Håkan stilla efter operationen??? Jag vet ju efter erfarenheten med Hild att detta inte är lätt med en 6 månaders valp!! De tyckte däremot inte att allmäntillståndet var så dåligt så han skulle behöva operation under natten.

Han fick då 1 LITER "koksalt" insprutat under nackskinnet.. Man kan säga att jag kom in med en hund o åkte hem med en DROMEDAR!!
Sen fick han kontrastvätska som skulle dämpa kräkningarna o så fick vi åka hem! Fick med ett sökar nummer ifall att han skulle bli sämre under natten & en återbesökstid dagen efter kl08.00

Till Roger´s förtjusning så körde jag MYCKET lugnare hem :P

Kan säga att jag inte sov särskillt mycket den natten.. Vaknade varje kvart o kollade så lilla Kråkan andades.. Han låg mest o kved Kraken :(

Igår åkte vi ner till Karlstad igen för att utföra operationen.. Han hade då inte kräkts nå mer men hade en fruktansvärd diaré.. Vilket jag var glad över.. Då var det ju inget som satt fast! Veterinären som vi fick då trodde inte att något satt fast men tog en röntgenbild ialla fall.. Det fanns inga främmande föremål i magsäcken eller i tarmarna =) WOHO!! Lyckliga jag =)

Veterinären trodde då att han kunde ha fått maginfluensan eller liknande.. Han kunde även ha blivit smittad på utställningen vi var på i Söndags.. Han fick ligga kvar med dropp o kräkdämpande medel..

Klockan 13.30 ringde vet o talade om att Håkan minsann tyckte att det var FRUKTANSVÄRT tråkigt på Solstaden o ville åka hem!

När jag kom ner var han fortfarande lite låg men betydligt piggare än innan..

Nu är han sitt vanliga jag igen.. Bråkar med Hild o leker med Dundra... Dock något mer kissnödig än innan ;)

Hoppas han håller sig frisk i fortsättningen! Det finns väll inget värre än o se sin älskling dålig??




Kommentarer
Postat av: Marina

Älskade lille plutten!! NU ser du till o håller dej frisk så vi slipper få hjärtsnörp!!!



Pussar i massor på din fina nos Håkan <3 <3

2011-02-24 @ 12:11:07
URL: http://www.needfulthings.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0